Militær Jeep:

U.S. Army bad mere end 130 firmaer om at komme med hver deres bud på et lille terrængående køretøj, der var 3 firmaer der kom med bud, Bantam, Willys og Ford

Model/Årgang: Beskrivelse:
Bantam
Pilot Model

1940

Den første "Jeep" kom fra "American Bantam Car Company of Butler", der på kun 49 dag var klar, og den blev leveret den 23 september 1940 til U.S. Army

Motor: 45 HK. Continental engine
Gearkasse: Warner T84
Transfergearkasse: Spicer 18 
Aksel for/bag: Spicer

 

 


Willys Quad

1940

"Quad" var Willys bud på en "Jeep", den blev leveret den 13 november 1940, Den var kraftigere og stærkere, men lignede meget Bantam'en. Både Willys og Ford havde haft adgang til Bantam's blueprint, igennem U.S. Army, under Bantam's protester!

Motor: 60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci
Gearkasse: Warner T84
Transfergearkasse:
Spicer 18
Aksel for/bag: Spicer

 


Ford Pygmy

1940

"Pygmy" hed Ford's prototype, den blev leveret til U.S. Army i december 1940. Modsat de 2 andre så havde Ford en flad kølerhjelm. Den havde en Ford traktor motor

Motor:  45 HK Ford 9N traktor motor
Gearkasse:  Ford A
Transfergearkasse: Spicer 18 
Aksel for/bag: Spicer 

 


Bantam
BRC-40

1941

I marts 1941 lavede U.S. Army kontrakt med Bantam , Willys og Ford, om at hver levere 1500 køretøjer.
Bantam byggede BRC-40, som fik flad kølerhjelm og forskærme. I løbet af 1941 blev der bygget 2,675 BRC-40'er

Motor: 45 HK. Continental engine
Gearkasse: Warner T84
Transfergearkasse: Spicer 18 
Aksel for/bag: Spicer
Styk antal: 2,675


Ford GP

1941

Ford's forserie var meget lig "Pygmy", og der blev fremstillet 4,456 "GP"'er i løbet af 1941.

Motor:  45 HK Ford 9N traktor motor
Gearkasse:  Ford A
Transfergearkasse: Spicer 18 
Aksel for/bag: Spicer 
Styk antal: 4,456

 


Willys
MA

1941

"MA" hed Willys forserie på 1,500 køretøjer, den var stort set en kopi af Bantam BRC-40, dog mere markant og kraftfuld. Resultatet af "MA"ens egenskaber udvalgte U.S. Army den som "basis modellen", og Willys blev snart belønnet med en kontrakt til en fuld skala produktion.

Motor: 60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci
Gearkasse: Warner T84 
Transfergearkasse: Spicer 18 
Aksel for/bag: Spicer 
Styk antal: 1,500


Willys MB
&
Ford GPW

1942-1945

Pga. Willys begrænsede produktion kapacitet, skrev U.S. Army kontrakt med Ford om Jeep'er efter Willys opskrift. MB og GPW fik et kølegitter med indbyggede lygter, flade forskærme og kølehjelm, og Willys "Go-Devil" motor. På trods af små forskelle så kan alle dele byttes mellem MB og GPW. Der blev lavet over 640,000 enheder. 

Motor: 60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci 
Gearkasse: Warner T84 
Transfergearkasse: Spicer 18 
Aksel for/bag: Spicer 
Styk antal: over 640,000


Model Crosley

1943

Denne speciel bygget Jeep, blev kun bygget i 36 enheder, den skulle bruges i Burmas jungle, den er ca. 100 cm bred, og ca. 175 cm lang.
I dag er der kun kendskab til 4 enheder. 
(Set til 38000$)

 

 

 


M38 (MC)

1950-1952

M38 var baseret på CJ-3A, og modificeret til militær brug. Den havde flade forskærme, en hele forrude, bund monteret vinduesvisker og luftindtag under forruden. Opgraderingen til militær brug omfattede en kraftigere ramme og affjedring, et 24 volts anlæg, og full-floating bagaksel.

Motor: 60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci
Gearkasse: Warner T90 
Transfergearkasse: Dana 18 
Aksel for/bag: Dana 25/44 


M38A1 (MD)

1952-1968

Forskærmene og kølerhjelmen var blev mere runde, forruden blev delt, og der var top monteret vinduesvisker. Den fik den nye "Hurricane" F-Head 134 ci I4 motor. M38A1 blev inspiration til CJ-5, forskellen var at M38A1 havde en stærkere ramme og affjedring, 24 volts anlæg.

Motor: 72 HK "Hurricane" F-Head 134 ci
Gearkasse: Warner T90 
Transfergearkasse: Dana 18 
Aksel for/bag: Dana 25 el. 27/44


M170

1954-1964

M170 var en forlænget udgave af M38A1, mange af dem blev udstyret som ambulancer, der blev kun lavet omkring 6,500 enheder. M170 hed i civile udgave CJ-6

Motor: 60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci
Gearkasse: Warner T90 
Transfergearkasse: Dana 18 
Aksel for/bag: Dana 25/44 
Styk antal: 6,500


M422

1959-1962

AMC producerede M422 "Mighty Mite" til U.S. Marine. M422 var udstyret med AMC V4 luftkølet motor, karossriet var lavet af aluminium, og vejede ca. 800 kg.

Motor: AMC V4 luftkølet 
Gearkasse: Warner T84 
Transfergearkasse:  
Aksel for/bag:  

 


M715/M724/
M725/M726

1967-1969


De blev bygget på J-serien pick-up'er, men med stærkere aksler Dana 60 og 70. De var med forskellig opbygninger, så som ladbil, ambulance og servicebil.

Motor: 140 HK Kaiser "Tornado" 230 ci
Gearkasse: Warner T98 
Transfergearkasse: Dana 
Aksel for/bag: Dana 60/70 

 

december 2011