Militær Jeep:
U.S. Army bad mere end 130 firmaer om at komme med hver deres bud på et lille terrængående køretøj, der var 3 firmaer der kom med bud, Bantam, Willys og Ford
Model/Årgang: | Beskrivelse: |
Bantam Pilot Model 1940 |
Den første "Jeep" kom fra "American Bantam
Car Company of Butler", der på kun 49 dag var klar, og den blev leveret
den 23 september 1940 til U.S. Army
Motor: 45 HK. Continental engine
|
Willys Quad
1940 |
"Quad" var Willys bud på en "Jeep", den
blev leveret den 13 november 1940, Den var kraftigere og stærkere, men
lignede meget Bantam'en. Både Willys og Ford havde haft adgang til
Bantam's blueprint, igennem U.S. Army, under Bantam's protester!
Motor: 60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci
|
Ford Pygmy
1940 |
"Pygmy" hed Ford's prototype, den blev
leveret til U.S. Army i december 1940. Modsat de 2 andre så havde Ford
en flad kølerhjelm. Den havde en Ford traktor motor
Motor: 45 HK Ford 9N traktor motor
|
Bantam BRC-40 1941 |
I marts 1941 lavede U.S. Army kontrakt med
Bantam , Willys og Ford, om at hver levere 1500 køretøjer. Bantam byggede BRC-40, som fik flad kølerhjelm og forskærme. I løbet af 1941 blev der bygget 2,675 BRC-40'er Motor: 45 HK. Continental engine |
Ford GP
1941 |
Ford's forserie var meget lig "Pygmy", og
der blev fremstillet 4,456 "GP"'er i løbet af 1941.
Motor: 45 HK Ford 9N traktor motor
|
Willys MA 1941 |
"MA" hed Willys forserie på 1,500
køretøjer, den var stort set en kopi af Bantam BRC-40, dog mere markant
og kraftfuld. Resultatet af "MA"ens egenskaber udvalgte U.S. Army den
som "basis modellen", og Willys blev snart belønnet med en kontrakt til
en fuld skala produktion.
Motor: 60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci |
Willys MB & Ford GPW 1942-1945 |
Pga. Willys begrænsede produktion
kapacitet, skrev U.S. Army kontrakt med Ford om Jeep'er efter Willys
opskrift. MB og GPW fik et kølegitter med indbyggede lygter, flade
forskærme og kølehjelm, og Willys "Go-Devil" motor. På trods af små
forskelle så kan alle dele byttes mellem MB og GPW. Der blev lavet over
640,000 enheder.
Motor: 60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci |
Model Crosley
1943
|
Denne speciel bygget Jeep, blev kun bygget
i 36 enheder, den skulle bruges i Burmas jungle, den er ca. 100 cm bred,
og ca. 175 cm lang. I dag er der kun kendskab til 4 enheder. (Set til 38000$)
|
M38 (MC)
1950-1952 |
M38 var baseret på CJ-3A, og modificeret
til militær brug. Den havde flade forskærme, en hele forrude, bund
monteret vinduesvisker og luftindtag under forruden. Opgraderingen til
militær brug omfattede en kraftigere ramme og affjedring, et 24 volts
anlæg, og full-floating bagaksel.
Motor: 60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci |
M38A1 (MD)
1952-1968 |
Forskærmene og kølerhjelmen var blev mere
runde, forruden blev delt, og der var top monteret vinduesvisker. Den
fik den nye "Hurricane" F-Head 134 ci I4 motor. M38A1 blev inspiration
til CJ-5, forskellen var at M38A1 havde en stærkere ramme og affjedring,
24 volts anlæg.
Motor: 72 HK "Hurricane" F-Head 134 ci |
M170
1954-1964 |
M170 var en forlænget udgave af M38A1,
mange af dem blev udstyret som ambulancer, der blev kun lavet omkring
6,500 enheder. M170 hed i civile udgave CJ-6
Motor: 60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci |
M422
1959-1962 |
AMC producerede M422 "Mighty Mite" til U.S.
Marine. M422 var udstyret med AMC V4 luftkølet motor, karossriet var
lavet af aluminium, og vejede ca. 800 kg.
Motor: AMC V4 luftkølet
|
M715/M724/ M725/M726 1967-1969 |
De blev bygget på J-serien pick-up'er, men
med stærkere aksler Dana 60 og 70. De var med forskellig opbygninger, så
som ladbil, ambulance og servicebil.
Motor: 140 HK Kaiser "Tornado" 230 ci |
december 2011