De Civile Jeep:

Model/Årgang: Beskrivelse:
CJ-2

1944-1945

Er baseret på Willys MB, CJ-2 var prototypen for de første civile  Jeep.  Kun nogle få dusin CJ-2er blev bygget. Oprindelig kendt som "Landbrugsjeep", da de blev brugt af landbrugsteststationer i hele landet (USA).

Motor:  60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci
Gearkasse:  Warner T-90
Transfergearkasse:  Spicer 18-77
Aksel for/bag:  Spicer 23-2/25
Styk antal: få dusin


CJ-2A

1945-1949

CJ-2A var den første serie producerede CJer.  Der blev fremstillet 214,202 enheder. Deres kendetegn er de flade skærme, split forrude (25" høj) afstivet med en ramme af runde rør, top monteret vinduesvisker, bagsmæk, og reservehjulet monteret på siden. Modsat MB modellerne, havde CJeren "Willys" præget på siden af motorhjælmen og på forrude rammen.

Motor:  60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci
Gearkasse:  Warner T-90
Transfergearkasse:  Spicer 18-77
Aksel for/bag:  Spicer 23-2/41-2
Styk antal: 214,202


CJ-3A

1949-1953

Er meget lig CJ-2A, men med nogle få ændringer, mest kosmetisk. CJ-3Aeren har flade skærme, en hel forrude (27" høj), hvor rammen er lavet af firkantede rør, vinduesviskeren sidder i bunden af vinduet, ventilations hul i forruderammen forneden midtfor, badsmæk, reservehjulet monteret på siden, og 80" hjulbase. 131,843 enheder blev producedet på 5 år.

Motor:  60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci
Gearkasse:  Warner T-90
Transfergearkasse:  Spicer 18-77
Aksel for/bag:  Spicer 23-2/44-2 
Styk antal: 131,843


CJ-4

1950

"The missing link" mellem CJ-3A/3B og CJ-5. Kun et styk CJ-4 blev bygget, og det var en af de første prototypes der var udstyeret med den nye Willys "Hurricane" F-head motor.  Den har fronten fra en CJ-3A, motorhjælmen sås senere på M38A1, hjulbasen var på 81".

Motor:  Hurricane F-Head 134ci(2198ccm)
Gearkasse:  Warner T-90
Transfergearkasse:  Spicer 18-77
Aksel for/bag:  Dana 25/27
Styk antal: 1


CJ-3B

1953-1968

Den "høj-hjelmet"  Jeep var i bund og grund en CJ-3A, monteret med den højere "Hurricane" F-head motor.  flade skærme, en hel forrude (22,5" høj), og en motorhjelm der var tilpasset den ny motor. 155,494 enheder blev bygget, selv om den blev produceret, aftog produktionen meget da CJ-5 blev introduktion i 1955.

Motor:  Hurricane F-Head 134ci(2198ccm)
Gearkasse:  Warner T-90
Transfergearkasse:  Spicer 18-77
Aksel for/bag:  Dana 25/27
Styk antal: 155,494


CJ-5

1955-1975

Den mest succesfulde af alle civile Jeeper,  CJ-5eren blev produceret i 30 år, med over 600,000 enheder bygget.  Inspireret af M38A1eren, fik den mere runde skærme, en hel forrude, døre med hængsler, den tidlige udgave har 81" hjulbase, bundhængslet bagsmæk, og sidemonteret reservehjulet. Den sene udgave har 83" hjulbase, ingen bagsmæk, styrtbøjle og reservehjulet er monteret på bagenden.

Motor:
1955-71 Hurricane F-Head 134ci(2198ccm)
1966-71 Buick 225 V6
1972-75 AMC 232 el. 258 I6
1972-75 AMC 304 V8
Gearkasse:  Warner T-90
Transfergearkasse:  Dana 18
Aksel for/bag:
- 1970 Dana 25/27
1971 Dana 25/44
1972-1975 Dana 30/44
Styk antal: over 600,000


CJ-5

1976-1983

Hjulbasen er nu på 83"

Motor:  
AMC 258 I6
AMC 304 el. 360 V8
Gearkasse:
  Warner T-90
Transfergearkasse:
  Dana 18
Aksel for/bag:
  Dana 30/AMC20 
Styk antal: over 600,000

 


CJ-6

1956-1975

En udbredt klage blandt de fleste ejere af en Jeep med kort hjulbase, var manglen på bagagerum. Derfor introduceres CJ-6, en forlænget udgave CJ-5. De tidligere modeller har en hjulbase på 101", hvilket giver fordelen fra en mindre pick-up, men stadig mobiliteten fra en Jeep. Den sene udgave har en hjulebase på 104". Kun omkring 50,000 enheder blev fremstillet.

Motor:  
1955-71 Hurricane F-Head 134ci(2198ccm)
1966-71 Buick 225 V6
1972-75 AMC 232 el. 258 I6
1972-75 AMC 304 V8
Gearkasse:
  Warner T-90
Transfergearkasse:
  Dana 18
Aksel for/bag:
  
- 1970 Dana 25/27
1971 Dana 25/44
1972-1975 Dana 30/44
1976-1983 Dana 30/AMC20
Styk antal: ca. 50,000


DJ-3A

1956-1965

DJ-3A "Dispatcher" var den første 2 hjulstrunkere universal Jeep.  Den er basal set en CJ-3A, men med 2 hjulstræk. Den blev lavet i en softtop og hardtop med og uden bagsmæk. De fleste blev brugt som rekreativt køretøj eller til budkørsel, men en speciale model blev fremstillet som postbil.

Motor:  Hurricane F-Head 134ci(2198ccm)
Gearkasse:
  Warner T-90
Transfergearkasse:
  ingen
Aksel for/bag:
  Dana ingen/44


DJ-5

1965-1975

DJ-5 "Dispatcher 100" erstattede DJ-3A i 1965.  De er maget lig CJ-5, men har kun 2 hjulstræk. En post version, havde en anden front, den havde også automatgear, en større døråbning med skydedør og rattet i højde side. AM General Corporation forsatte produktionen af post versionen indtil 1980.

Motor:  
1955-71 Hurricane F-Head 134ci(2198ccm)
1966-71 Buick 225 V6
1972-75 AMC 232 el. 258 I6
1972-75 AMC 304 V8
Gearkasse:
  Warner T-90
Transfergearkasse:
  ingen
Aksel for/bag:
  Dana ingen/27


DJ-6

1965-1968

Som en CJ-6 men kun med 2 hjulstræk, den er ikke fremstillet i noget stort stykantal.

Motor:  
1955-71 Hurricane F-Head 134ci(2198ccm)
1966-71 Buick 225 V6
Gearkasse:
  Warner T-90
Transfergearkasse:
  ingen
Aksel for/bag:
  Dana ingen/27


CJ-7

1976-1986

CJ-7 lavet som et kompromis mellem CJ-5 og CJ-6, med en 93.5" hjulbase. De U-formede døråbninger adskillende CJ-7eren fra forgængerne. Det var også den første CJer, der kunne fås med automatgear, hardtop og døre som tilvalg fra fabrikken. Der blev fremstillet over 375,000 enheder på 10 år.

Motor: 
1980-82 GM 151 ci I4
1983-86 AMC 150 ci I4
AMC 232 ci I6
AMC 258 ci I6
AMC 304 ci V8
Gearkasse:
  
TREMEC T150 med 3 manuelle gear
Warner SR4, T18, T4 alle med 4 manuelle gear
TREMEC T170 med 4 manuelle gear
Warner T-5 med 5 manuelle gear
GM TH400 og Chrysler 727 & 999 automat med 3 trin
Transfergearkasse:
  
Dana 20, 300 og Quadratrac
Aksel for/bag:  
1976-1985 Dana 30/AMC20
1986 Dana 30/44
Styk antal: over 375,000


CJ-8

1981-1986

CJ-8 "Scrambler" er en forlænget udgave af CJ-7, udstyret med 103.5" hjulbase. Scrambler blev leveret med enten en softop eller glasfiber hardtop, som kun dækkede kabinen.  Med den fabriksmonteret styrtbøjle i ladet, ligner den næsten en CJ pickup truck. mindre end 28,000 blev bygget i den 5 år kort produktionsperiode.

Motor: Se CJ7 
Gearkasse:
 Se CJ7 
Transfergearkasse:
 Se CJ7 
Aksel for/bag: Se CJ7 
Styk antal: ca. 28,000


Wrangler/YJ

1987-1995

For at øge det faldene salg af CJer, introducer AMC den lavere og bredere Wrangler. Den er udstyret med firkantet forlygter og blinklys, sidehængslet bagsmæk, fra 1992 en styrtbøjle for bedre beskyttelse af bagsæde passager, og den kunne fås enten med softtop eller hardtop, og hele eller halv døre. Den er monteret med bladfjerede hele vej rundt.

Motor:  
2.4L Power Tech DOHC I-4
4.0L Power Tech I-6 
Gearkasse:  
4 trin automat
5 gear manuel
Transfergearkasse:
  
Aksel for/bag:  Dana 30/35


Wrangler/TJ

1997-

Wrangler/TJ er total redesignet efter Wrangler/YJ, den er nu monteret med skruefjerede, har fået et nye instrumentbord, 2 styk airbags, og har igen fået de traditionelle runde forlygter.

Motor:  4.0L Power Tech I-6 
Gearkasse:
  
4 trin automat
5 gear manuel
Transfergearkasse:
  3.07:1, 3.73:1 eller 4.11:1
Aksel for/bag:  Dana 30/35


Wrangler/TJ

Rubicon

2003

Den har lige fået lidt ekstra udstyr,  Dana 44 aksler både for og bag, air lockers både for og bag, 4-til-1 transfergearkasse, og 31" Goodyear MT/R.

Motor:  4.0L Power Tech I-6 Engine
Gearkasse:
  5 gear manuel
Transfergearkasse:
  4.11:1
Aksel for/bag:  Dana 44/44-3

 

december 2011