Wagoneer:

Wagoneer var sammen med Gladiator de første Full Size Jeep der kom til verden.

Wagoneer omtales som "The father of SUV", da det var den første 4x4 som var indrettet som en almindelig personbil, og ikke som et arbejdsredskab.
Den er tiltænkt den aktive familie, som vil væk fra asfalten. Eller til farmeren som kunne have en bil, til både arbejde og tur med familien.

Wagoneer kom på marked den 14 november 1962, og stoppede i 1983, til fordel for Grand Wagoneer.

I de første 2 årgange kunne de kun fås med R6 motor, men i 1965 lancerede Jeep deres først bil med V8, det var AMC der leverede motoren, en "Vigilante" på 327ci med 250HK.

I årgang 1969 og 1971 levere Buick "Dauntless" motoren på 350ci med 230HK.

Fra årgang 1970 er det igen AMC der står for motorerne i alle Jeep, det er også fra januar dette år at American Moters (AMC) overtager Jeep fra Kaiser Jeep Corporation.


Super Wagoneer er en udgave med mere udstyr, den fremstilles kun fra 1966 til 1969, der bliver lavet ca. 1200 stk..
Den havde også AMC 327ci motoren, men med en 4-portet karburator, så gav motoren 270HK


Super Wagoneer 1969


Dimensionerne på en 1963 Wag er, længde 183,6" (466cm), bredde 75,8" (192cm) og højde 64,2" (163cm), bredden på bagklappen er 55" (140cm), frihøjden er 7,75" (20cm), benzintanken kan rummer 20 gallon (76 liter), og så er der siddepladser optil 6 personer.


Wagoner 1963, 2 dørs
(grillen på den model er kun på de 3 første årgange)


Gene Henderson køre Rally med Wagoneer fra 1972 til 1974, i det der den gang svarede til world cup.
Herefter 3 år med CJ7, og så 4 år i AMC Eagle SX/4.


Tekniks fakta om:
Motor:                Gearkasser:                Transfer gearkasser:                Aksler:
Genkend årgangen på Wag/GW:

 

januar 2021